گاهی میدانیم باید کاری انجام بدهیم، اما روش صحیحش را نمیدانیم. سختترین قسمت کار همین است. از چه دارم حرف میزنم؟ اگر دوستی دارید که در بازار رمزارزها فعال است و از او میخواهید یک پروژه عالی و سودده را به شما معرفی کند، احتمالا با این جواب مواجه میشوید: «خودت تحقیق کن». این پاسخ کاملا منطقی است؛ دوستتان نمیخواهد ریسک کند و پروژهای را به شما معرفی کند که شاید بعدا باعث ضررتان شود. اما سوال این است که چطور باید تحقیق کرد؟ همینجاست که پای یک اصطلاح به ماجرا باز میشود. عبارت DYOR در بازار ارز دیجیتال به انجام تحقیقات در مورد پروژهها اشاره دارد. اما اینکه معنای اصطلاح DYOR چیست، چه فاکتورهایی را باید در جریان تحقیقات بررسی کنیم، چطور باید خودمان تحقیق کنیم و چگونه از صحت یک پروژه مطلع شویم، تمام آن چیزی است که در این مقاله از صرافی سیمیا به آن خواهیم پرداخت.
فهرست محتوا
اصطلاح DYOR چیست؟
اگر حروف ابتدایی چهار کلمه عبارت Do Your Own Research را کنار هم قرار دهید، به عبارت DYOR میرسید. DYOR به زبان ساده یعنی «خودت تحقیق کن». در بازار ارز دیجیتال که پر از نوسان و تلاطم است، هرکسی مسئول اقداماتخودش خواهد بود. این اصطلاح نیز به همین مسئله اشاره دارد. کسی جز خود شما دلش برای سرمایهتان نمیسوزد. پس باید دست به کار شد و به سراغ تحقیقات رفت.
DYOR (Do Your Own Research) | DYOR یعنی هرکسی خودش باید تحقیقاتش را انجام بدهد. |
در طی انجام تحقیق درباره پروژههای رمزارز، باید دید خود را وسعت بدهید و کمی دورتر را نگاه کنید. اگر پروژهای پیدا کردهاید که در ظاهر خوب به نظر میرسد، باید تحقیق کنید و ببینید آیا واقعا قابلیت سرمایهگذاری دارد یا نه. علاوه بر جنبههای مختلف پروژه، باید ریسکهای موجود را هم بررسی کنید تا بتوانید با اطمینان بیشتری سرمایهگذاری کنید.
ممکن است به کسی بگویید خودت تحقیق کن و او تنها به سراغ نمودار قیمت آن رمزارز برود. شاید روی نمودار همهچیز خیلی عالی باشد، اما تیم توسعهدهنده چه؟ توکنومیکس چه؟ نقشه راه و وایت پیپر و زمانبندی وستینگ چه؟ اینها موارد بسیار مهمی هستند که باید جایی در تحقیقات داشته باشند. در ادامه این مقاله، مراحل DYOR و فاکتورهای موثر در تحقیقات ارز دیجیتال را با هم مرور میکنیم.
هدف DYOR چیست و چرا مهم است؟
اگر میخواهید دارایی خود را روی یک پروژه یا ارز سرمایهگذاری کنید، باید دلیلی برای این کار داشته باشید. چرا فلان پروژه را انتخاب میکنید و پروژه دیگر را نه؟ دلیلتان برای این کار چیست؟ یا وقتی بین انتخاب چند پروژه مردد هستید، در نهایت تصمیم نهایی چیست؟ DYOR به شما کمک میکند تا از این سردرگمیها خلاص شوید و با دست پر وارد میدان شوید. در این صورت احتمال موفقیتتان هم بیشتر شود. این کار میتواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار بدهد. اگر مبالغ زیادی را برای سرمایهگذاری کنار گذاشتهاید، نقش DYOR پررنگتر هم خواهد بود.
هدف DYOR افزایش آگاهی افراد است. هرچه کاربران مطلعتر باشند، بازار به پختگی بیشتری میرسد. اهمیت انجام تحقیقات شخصی در بازار ارز دیجیتال وقتی مشخص میشود که چشمتان را باز میکنید و میبینید تبلیغات فریبنده یک رمزارز دارد شما را به سمت خودش جذب میکند. «یکشبه ثروتمند شوید»، «از صفر به ۱۰۰۰ برسید»، «سرمایهتان را چندین برابر کنید» و جملات پر زرق و برقی از این دست، بیشتر شبیه طبل توخالی میمانند. اما وقتی تحقیقات شخصی خودتان را انجام بدهید، میفهمید که یک پروژه چقدر ارزشمند است و چه مسیری در پیش رو دارد.
چند نکته در مورد DYOR
قبل از بررسی مراحل DYOR، بهتر است چند مسئله مهم را مرور کنیم:
- قرار نیست هر چیزی که در شبکههای اجتماعی در مورد پروژهها میخوانید، باور کنید.
- هرگز فکر نکنید وقتی یک بار تحقیقات خود را انجام دادید، کارتان تمام شده است. DYOR فرایندی بدون توقف است.
- اگر پروژه را درک نمیکنید، روی آن سرمایهگذاری نکنید.
- تنها به منابع معتبر مراجعه کنید.
- هرچیزی که به نظر خیلی زیاد خوب میآمد، شکبرانگیز است؛ این یک قانون نانوشته است که معمولا جواب میدهد.
- صبور و در عین حال کنجکاو باشید.
- Search زیرمجموعه Research است و این دو با هم تفاوت دارند. اولی معمولا به یافتن ترندها و درکی سطحی منتهی میشود؛ اما دومی به معنای کاوش عمیقتر و بررسی لایههای بیشتری است. این همان کاری است که قرار است طی فرایند DYOR انجام دهیم.
- با Search پروژهها را پیدا کنید و با Research به بررسی عمیقتر آنها بپردازید.
مراحل DYOR
در انجام تحقیقات، باید گامهای مختلفی را طی کرد. یک دستهبندی مرتب میتواند کار را راحتتر کند. البته این دستهبندی تنها راهکار موجود و ممکن نیست؛ بلکه یک چارچوب پیشنهادی است که ابهامات را برطرف میکند و مسیر را به خوبی نشانمان میدهد. مهم نیست که دستهبندی شما چطور است، مهم این است که موارد مهم از قلم نیفتد. حالا چه چیزهایی را باید بررسی کنیم؟ نگاهی به موارد زیر بیندازید:
- عملکرد پروژه
- وایت پیپر
- نقشه راه
- تکنولوژی و موارد کاربرد
- امنیت
- چشمانداز رقابتی
- افراد و اشخاص مرتبط با پروژه
- تیم پروژه
- اشخاص ثالث
- جامعه
- توکنومیکس
- سودمندی
- پاداشها
- تخصیص و توزیع توکن
- ارزش بازار
- عرضه کل، حداکثر عرضه و عرضه در گردش
- وستینگ
برای تحقیق در مورد این فاکتورها معمولا به سایت پروژه، شبکههای اجتماعی یا نقشه راه نیاز دارید. اگر دیدید پروژهای نقشه راه ندارد، معطل نکنید و کارت قرمز را از جیبتان بیرون بکشید. پس از اینکه موارد بالا را بررسی کردید، باید به پروژهها امتیاز بدهید. امتیاز دادن را هم میتوانید به صورت نسبی انجام بدهید؛ یعنی پروژهها را نسبت به هم بسنجید و ببینید کدامشان امتیاز بالاتری میگیرند. حالا بهتر است به سراغ گامهای تحقیق برویم و سایر توضیحات را آنجا بیان کنیم.
۱. عملکرد پروژه
اولین بخشی که باید به آن بپردازیم، کارکرد پروژه است. این بخش خود شامل چندین مولفه است که باید تکتک آنها را بررسی کرد. هر کدام از این موارد اهمیت ویژهای دارند و نمیتوان تنها با بررسی یک مورد، از سایر فاکتورها چشم پوشید. به عنوان مثال درست است که نقشه راه مهم است، اما امنیت هم نباید از قلم بیفتد.
وایت پیپر (White Paper)
وایت پیپر را میتوان گام نخست برای شناسایی عملکرد یک پروژه دانست. البته وایتپیپرها معمولا حاوی نکات و اصطلاحات تخصصی هستند. با اینهمه بخشهای ابتدایی آن معمولا گویای چیستی پروژه است. همچنین برای یافتن موارد کاربرد و درک سودمندی پروژه نیز به مطالعه وایت پیپر نیاز داریم.
نقشه راه (Roadmap)
نقشه راه به شما نشان میدهد پروژه اکنون در چه فازی است و قرار است به کجا برود. گاهی نقشه راه وجود دارد، اما بهروز نیست؛ این یک امتیاز منفی برای پروژه خواهد بود. کلیگویی در نقشه راه چندان پسندیده نیست. رودمپی ایدهآل است که در آن، زمان راهاندازی شبکه تستی، عرضه اولیه یا سایر نقاط عطف پروژه قید شده باشد.
یک مسئله مهم داشت از قلم میافتاد. به گذشته رودمپ هم نگاه کنید و ببینید پروژه تاکنون چه گامهایی را طی کرده است. آیا به وعدههای خود تا اینجای کار عمل کرده؟ اگر تاخیری وجود داشته، آیا موجه بوده است؟ مثالی از اتریوم در اینجا میتواند کمککننده باشد. بمب سختی اتریوم چندین مرتبه به تعویق افتاد. آیا این یک امتیاز منفی است؟ در حالت کلی بله، ولی دلایلی که باعث این تاخیر شدند به خوبی نشان میدهند که این امر کاملا منطقی و عاقلانه بوده است. وسعت شبکه اتریوم و همچنین اهمیت آپدیت مرج را نباید نادیده گرفت. پس اگر دلیل موجهی پشت تاخیرها بود، عطوفت به خرج بدهید و با پروژه به نرمی رفتار کنید.
تکنولوژی و موارد کاربرد
تکنولوژی آنقدر قدرت دارد که به تنهایی بتواند یک پروژه را به اوج ببرد یا با سر به زمین بزند. همهچیز در گروی این است که از چه فناوریای در آن استفاده شود. اول از همه ببینید پروژه مذکور قرار است چه گرهای از مشکلات باز کند و چطور میتواند راهحلی کاربردی ارائه کند. آیا آن راهکار واقعا جواب میدهد یا صرفا یک ایده روی کاغذ است؟ از اینها گذشته باید دید خود تکنولوژی چطور عمل میکند. به نظرتان پروژه جدیدی که بر مبنای فورکی از یک پروژه شکستخورده مثل ترا ایجاد شده قابل اطمینان است؟ کارت قرمزتان را که هنوز در دست دارید؟ پاسخ این سوالات را که دادید، هرکجا که لازم بود از کارتتان استفاده کنید.
امنیت
این فاکتور هم در بررسی عملکرد پروژه موثر است. اگر در تاریخچه پروژهای، سابقه هک میبینید، باید زنگ خطر را به صدا در آورید. البته توسعهدهندگان تغییراتی برای بهبود شبکه انجام میدهند. باید ببینید چه کارهایی انجام شده و چه اثراتی داشته است. بررسی سایتهای حسابرسی ارز دیجیتال مثل سرتیک (Certik) هم میتواند کمککننده باشد. گزارش حسابرسی را بخوانید و ببینید نظرشان چیست. اگر به ضعف یا نقصی در پروژه اشاره شده باشد، خودتان بهتر میدانید چه باید بکنید. اگر در جریان تحقیقات، فهمیدید که پروژه از برنامههای کشف خطا یا باگ بانتی (Bug Bounty) استفاده میکند، این یک امتیاز مثبت است که نشان میدهد امنیت در حال تست و بررسی مداوم است. باگ بانتی برنامهای است که طی آن کاربران خطاهای سیستم را کشف میکنند و در ازای این کارشان پاداش میگیرند.
چشمانداز رقابتی
در این قسمت باید سوالات زیادی بپرسید و به دنبال پاسخهای آن باشید. پروژهای که قصد سرمایهگذاری روی آن را دارید، در چه حوزهای فعالیت میکند؟ آیا حوزه مذکور اشباع شده یا هنوز جای کار بیشتری دارد؟ میزان تقاضا در آن چقدر است؟ رقیبان چه کردهاند و چه برنامههایی دارند؟ چه مزیت رقابتی در پروژه مورد نظرتان وجود دارد که میتواند باعث پیشرفت آن شود؟ گاهی یک پروژه خوب است، اما رقبای آن عملکرد بهتری دارند. همچنین قدرت رقابتی یک پروژه میتواند نشانگر آینده درخشان یا تاریک آن هم باشد.
۲. افراد و اشخاص مرتبط با پروژه
همهچیز در تکنولوژی خلاصه نمیشود. نقش افراد هم بسیار پررنگ است. از مهندسان و توسعهدهندگان گرفته تا کاربرانی که چراغ جامعه رمزارز را روشن نگه میدارند و باعث رشد و بقای آن میشوند. فاکتورهای مهم این بخش را در ادامه مرور میکنیم.
تیم پروژه
در بررسی تیم پروژه، فقط به توانایی فنی آنها توجه نکنید؛ بلکه باید ببینید چقدر پاسخگو، مسئولیتپذیر و در دسترس هستند. وقتی به آنها نیاز دارید، آیا میتوانید پاسخی از جانبشان دریافت کنید؟ تیم پروژه باید چیزی از خودش نشان بدهد تا اعتماد و ایمان کاربران را جلب کند. به لینکدین تیم توسعهدهنده سر بزنید و ببینید در کارنامهشان چه خبر است. آیا قبلا سوابق مرتبط با حوزه کاری فعلی داشتهاند؟ آیا دستاوردهای درخشانی در زندگی حرفهای آنها به چشم میخورد؟ حواستان به وقایع و حواشی اطراف افراد پروژه باشد؛ اگر با مسائل قضایی یا رسوایی درگیر باشند، احتمالش زیاد است که دامنه این درگیری به خود پروژه هم کشیده شود.
تعداد توسعهدهندگان هم میتواند فاکتوری باشد که وسعت پروژه را نشان میدهد. معمولا تیم پروژه شامل بخشهای مجزایی مانند بازاریابی، برنامهنویسهای بک اند و فرانت اند، محقق بلاکچین، مدیریت کامیونیتی و غیره هستند.
اشخاص ثالث
سرمایهگذاران، شرکا و مشاوران از جمله افراد دیگری هستند که در جریان فرایند DYOR باید به آنها توجه کرد. با کمی جستجو میتوانید فهرستی از سرمایهگذاران خوشسابقه را به دست بیاورید. ببینید ردپای کدام مشاوران در پروژه پیدا میشود. پروژههای معتبر معمولا از طرف سرمایهگذاران و مشاوران برتر حمایت و تبلیغ میشوند. در وبسایت خود پروژه، مساری (Messari) و کرانچ بیس (Crunchbase) معمولا میتوانید اطلاعات خوبی را در این خصوص پیدا کنید.
جامعه
جامعه یک رمزارز نقش کلیدی در موفقیت آن دارد. ببینید چند نفر پروژه را دنبال میکنند و در شبکههای اجتماعی چقدر نام پروژه سر زبانهاست. البته هر چیزی که ترند میشود، لزوما خوب نیست. اگر توییتر و لینکدین و سایر شبکههای اجتماعی را زیر و رو کردید و چیزی نیافتید، کارت قرمزتان را رو کنید. اگر پیامهای اسپمی مانند «Go to Moon» یا مثل این را به وفور دیدید و از بررسی جامعه آن رمزارز چیز بیشتری دستگیرتان نشد، احتمالا با پروژهای طرفید که فقط سر و صدا دارد. جامعهای ارزشمند است که روی مسائل بنیادی کار کند و پر از اطلاعات مفید برای کاربران باشد.
ارتباط میان تیم پروژه و جامعه هم مهم است. آیا تیم پروژه، کامیونیتی را به امان خدا رها کرده است؟ هرچه این ارتباط پررنگتر باشد، آسایش خیال بیشتری را به همراه میآورد.
۳. توکنومیکس (Tokenomics)
سخت است که بخواهیم از میان آنچه تا اینجا گفته شد، بگوییم کدام فاکتور در تحقیقات رمزارز مهمتر است یا اولویت بالاتری دارد؛ با این همه نمیتوان منکر شد که Tokenomics جایگاه ویژهای در این میان دارد. توکنومیکس یک پروژه خود شامل مولفههای بسیار زیادی است؛ در این بخش تنها چند مورد مهمتر را بررسی میکنیم.
سودمندی و کاربرد
سودمندی یا کاربردی بودن (Utility) پروژه از آن دست کلماتی است که بسیار میشنویم. اگر کاربرد خاصی برای پروژه تعریف نشده است، پس چه چیزی میتواند باعث محبوبیت و پذیرش آن میان افراد شود؟ مهم است که پروژه بتواند کاری کند که تقاضا را افزایش دهد. اگر به اتریوم نگاه کنید، میبییند که قرارداد هوشمند و برنامههای غیرمتمرکز (dApp) به چه میزان باعث گسترش این بلاکچین شده است.
پاداشها
مشوقها همیشه نقش مهمی در رشد پروژه دارند. هرچه مشوقها جذابتر، کاربران آن پروژه بیشتر و فعالتر. پاداش استیکینگ، کسب حق رای یا احتمال ایردراپ از جمله موارد مهمی هستند که در زمینه مشوقها میتوانند به جذابیت یک پروژه کمک کنند.
تخصیص و توزیع توکن
انگیزههای توسعهدهندگان را میتوان در برنامه تخصیص توکن دنبال کرد. اگر بخش عمدهای از توکنها قبل از ورود پروژه به بازار در اختیار سرمایهگذاران و توسعهدهندگان باشد، نشانه خوبی نیست. فرض کنید درصد بالایی از توکنها در اختیار تیم پروژه و سرمایهگذاران باشد. این یک نکته بسیار منفی است؛ چرا که بعد از یک افزایش قیمت، این افراد میتوانند داراییهای خود را بفروشند و باعث کاهش قیمت شوند. توزیع توکن عادلانه (Fair Launch) میتواند خیال کاربران را راحت کند. مثال بارز از چنین توزیعی، مربوط به بیت کوین است که هیچ کوینی به توسعهدهندگان و تیم پروژه آن اختصاص داده نشد.
ارزش بازار (Market Cap)
بررسی مارکت کپ یا ارزش بازار، صحت و سلامت پروژه را مشخص میکند. این فاکتور نشانگر ارزش بازار پروژه است و از طریق حاصلضرب تعداد کوینهای در گردش در قیمت فعلی دارایی به دست میآید. معمولا پروژههایی با مارکت کپ بالاتر، به عنوان پروژههایی ایمن و سلامت تلقی میشوند که ریسک سرمایهگذاری آنها پایینتر است. از سمت دیگر پروژههایی با ارزش بازار کم، راحتتر میتوانند درگیر پامپ و دامپ قیمت شوند. چرا که به نوسانات بسیار واکنش نشان میدهند و با مبلغی کم میتوان قیمت آنها را دستکاری کرد.
عرضه کل، حداکثر عرضه و عرضه در گردش
یکی دیگر از فاکتورهای توکنومیکس که در انجام تحقیقات پروژههای ارز دیجیتال اهمیت دارد، توجه به حداکثر عرضه و عرضه در گردش توکن است. بیت کوین عرضه محدود دارد و عرضه کل آن ۲۲ میلیون واحد است؛ به همین خاطر خاصیت ضدتورمی دارد. برخی از رمزارزها مثل اتریوم عرضه نامحدود دارند و از مکانیسم سوزاندن توکن استفاده میکنند تا تعداد توکنهای در گردش را کاهش دهند. چنین رمزارزهایی ماهیت تورمی دارند. اهمیت توجه به این فاکتورها این است که برای مثال میتوانیم به کمک عرضه در گردش، به مارکت کپ پروژه پی ببریم. یا وقتی یک کوین عرضه محدود دارد، میدانیم که قرار است در نهایت چه تعداد از آن عرضه شود. همچنین سرعت عرضه، میزان عرضه تاکنون و برنامه توکنسوزی مواردی هستند که در امتیازدهی پروژهها موثرند.
وستینگ (Vesting)
زمانبندی وستینگ فاکتور مهم دیگری است که در فرایند DYOR باید آن را بررسی کنیم. وستینگ به معنای قفل شدن توکنها برای مدتی مشخص است و آزادسازی بعد از این تاریخ صورت میگیرد. اگر توکنها بلافاصله پس از دریافت قابلیت فروش داشته باشند، احتمالا دارندگان به محض اولین افزایش قیمت، دست به فروش بزنند؛ اقدامی که میتواند جلوی رشد قیمت را در کوتاهمدت بگیرد. معمولا هرچه دوره وستینگ طولانیتر باشد، بهتر است. علاوه بر زمان آزادسازی توکنها، حجم آزادسازی هم فاکتور مهمی است. فواصل زمانی کوتاه و حجم زیاد در هر آزادسازی، عواملی هستند که باعث ایجاد فشار فروش میشوند. اگر پروژهای فاقد این دوره بود یا زمانبندی وستینگ کوتاهی داشت، نام آن را پشت کارت قرمزتان یادداشت کنید.
بررسی نتایج تحقیقات
پس از انجام تحقیقات و بررسی فاکتورهای مذکور، باید نتیجه گرفت و دید که از میان پروژههای بررسی شده، کدامشان ارزشمندتر هستند. یک راهحل خوب این است که یک جدول درست کنید و تمام فاکتورهای بالا را در آن لیست کنید. سپس نتیجه بررسی را قالب یک عدد از یک تا ده (یا هر بازه دیگری)، در ستون مربوطه یادداشت و مجموع امتیازات را محاسبه کنید. اینطور میتوانید پروژهها را رتبهبندی کنید. بهتر است پس از مشخص شدن نتیجه، یک مرور کلی و سریع روی آیتمها داشته باشید تا مطمئن شوید که اشتباهی رخ نداده است. اگر هم دو پروژه امتیازهای نزدیکی دارند، میتوانید فاکتورهای بیشتری را در مورد آنها بررسی کنید؛ مواردی مثل تورمزا بودن یا نبودن، حاکمیت و غیره.
معرفی چند ابزار مفید برای انجام تحقیقات رمزارزی
حالا که اهمیت DYOR را میدانیم، بهتر است کمی عملیتر به آن بپردازیم. وبسایتها و ابزارهای مختلفی وجود دارند که میتوانید از آنها به عنوان دستیار خود در انجام تحقیقات کمک بگیرید. در این بخش قصد داریم به صورت اجمالی، نگاهی به چند ابزار بیندازیم که آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفتهاند.
۱. پیگیری فعالیت توسعهدهندهها
GokuStats یک پلتفرم عالی برای پیگیری فعالیت توسعهدهندگان بلاکچینهای مختلف، تجزیه و تحلیل و شناسایی تغییرات آنهاست. در این پلتفرم حتی میتوانید فعالیت برنامههای غیرمتمرکز یک بلاک چین را با هم مقایسه کنید. در این پلتفرم دادههای زیر ارائه میشوند:
- دادههای فاندامنتال (آدرسهای فعال روزانه، تراکنشهای روزانه، سرمایه کل قفلشده یا TVL)
- گردش استیبل کوینها
- دادههای اجتماعی (فالوئرهای توییتر)
- دادههای بازار (قیمت، ارزش بازار)
- ضرایب ارزشگذاری
- فعالیت توسعهدهنده
۲. اعلام پروژههای جدید
Web3Alerts یک ابزار عالی برای اطلاع از پروژههای جدید است. بخشی از محتوای این پلتفرم پولی است، اما گاهی دادههای آلفا (Alpha) را در توییتر خود به اشتراک میگذارد. دنبال کردن این حساب و بررسی اعلانهای آن قطعا مفید خواهد بود. پلتفرم Web3Alerts شامل ویژگیهای زیر است:
- داشبورد پروژههای جدید: که با استفاده از الگوریتمهای جمعآوری داده وسیع، فهرستی از پروژههای جدید را بر اساس نوع بلاک چین و امتیاز آنها ارائه میکند.
- اعلام پروژههای جدید: پروژههای جدید در اولین فرصت از طریق توییتر یا تلگرام اطلاعرسانی میشوند.
- صفحه جزئیات پروژه: نموداری از میزان رشد دنبالکنندگان توییتر و اعضای دیسکورد یک پروژه در طول زمان.
- شناسایی سریع: چه پروژههایی سریعتر رشد میکنند؟ کدام پروژه فالوئر میخرد و اعضای دیسکورد کدام پروژه در حال ریزش است؟ نوع بلاک چین و امتیاز کیفیت پروژه نیز قابل مشاهده است.
- تجزیهوتحلیل دادههای اجتماعی: پیگیری توییتر و دیسکورد تمام پروژهها برای تشخیص میزان رشد آنها.
- پیگیری هوشمند: اگر افرادی را میشناسید که معیار آلفا را سریع تشخیص میدهند، میتوانید با ردیابی توییتر آنها متوجه شوید که چه پروژههایی را دنبال میکنند.
- واچلیست شخصی: میتوانید پروژههای موردعلاقه خود را ذخیره کنید تا دادههای توییتر و دیسکورد آنها بهصورت بهروز در داشبورد به شما نمایش داده شود.
۳. جمعآوری اطلاعات آدرسها
Breadcrumbs یک پلتفرم تحلیلی بلاک چین است با استفاده از ابزارهای آن، میتوانید تراکنشهای ارز دیجیتال را ردیابی و بررسی کنید. این ابزار بصری بلاک چین به شما کمک میکند که به آدرس یک کیف پول ارز دیجیتال وارد شوید و سوابق و فعالیتهای آدرس را مشاهده کنید.
۴. ردیاب رایگان کیف پول سرمایهگذاران خطرپذیر (VC)
ScopeProtocol یکی از بهترین سرویسهای رایگان ردیابی کیف پول است. این سرویس اطلاعات گستردهای از سرمایهگذاران، صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر (VC) و کیف پولهای آنها را بهصورت یکجا نمایش میدهد.
۵. سایت SOV’s Compendium
پلتفرم Sovereignsignal مجموعهای از بهترین لینکهای مربوط ارزهای دیجیتال را گردآوری کرده است. خبرها، سایتهای جمعآوری داده، ابزارهای تحقیقاتی، آگهیهای مشاغل و هر آنچه که در دنیای ارزهای دیجیتال به آن نیاز دارید، در این مجموعه وجود دارد.
۶. داشبورد میزان سرمایه لیکوئیدشده در دیفای
پلتفرم DefiLlama جزو ابزارهای ناشناخته نیست؛ اما مدت زیادی نیست که قابلیت پیگیری سرمایههای لیکوئیدشده در دیفای را به ویژگیهای خود اضافه کرده است. این ابزار مفید بهصورت رایگان قابل استفاده است و میتواند در پروسه DYOR به کارتان بیاید.
۷. مخزن Crypto Options
Crypto x Options Repository مخزن بسیار مفیدی از معاملات آپشن (Crypto Options) را تهیه کرده است. این مخزن آپشن شامل اطلاعات زیر است:
- سایتهای تحلیلی مربوط به معاملات آپشن
- فید (Feed) مقاله خودکار
- اکانتهای توییتری
- فهرست خدمات آپشن سیستم مالی متمرکز (CeFi) و سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi).
۸. ابزار تحلیلی تامینکنندگان نقدینگی بازارسازهای خودکار
یکی از بهترین پلتفرمهای تحلیلی برای افرادی که تامینکننده نقدینگی در بازارسازهای خودکار (AMM) هستند، پلتفرم Revertfinance است. پلفترم Revert ابزاری قدرتمند در زمینه تجزیه و تحلیل، خودکارسازی و مدیریت است که در پروتکلهای AMM میتواند کارساز باشد.
۹. اطلاعات هولدرهای توکنهای مختلف
از طریق پلتفرم nansen میتوانید به عنوان مثال دو توکن را در نظر بگیرید و هولدرهای آن را با هم مقایسه کنید. تصویر زیر را نگاه کنید تا بهتر متوجه حالت مقایسهای این پلتفرم شوید.
پرسش و پاسخ (FAQ)
- معنی اصطلاح DYOR چیست؟
عبارت DYOR مخفف Do Your Own Research به معنای «خودت تحقیق کن» است. - چرا DYOR مهم است؟
بازار ارز دیجیتال پر از کلاهبرداریها و پروژههای اسکمی است که میتوانند سرمایه را به باد دهند. با انجام تحقیقات، میتوان جلوی این مسائل را تا حد قابل قبولی گرفت و سرمایهگذاری بهتری داشت. - در DYOR چه چیزهایی را باید بررسی کنیم؟
فاکتورهایی مانند نقشه راه، وایت پیپر، توکنومیکس، افراد، موارد کاربرد و جامعه از جمله مواردی هستند که در جریان تحقیقات پروژههای رمزارزی باید به آنها توجه کرد.
جمعبندی
انجام تحقیقات در پروژههای ارز دیجیتال مثل نان شب واجب است. با این کار میتوانیم ریسک سرمایهگذاری را کاهش دهیم و احتمال موفقیتمان را بالاتر ببریم. در این مطلب ضمن آنکه یاد گرفتیم معنای اصطلاح DYOR چیست، مراحل بررسی یک پروژه رمزارزی را نیز بیان کردیم. تحقیق کردن مسئلهای نیست که یک بار آن را انجام دهیم و گمان کنیم کارمان تمام شده است. ذات بازار پویاست و تحقیقات ما نیز باید در جریان باشد.