آینده را با صرافی سیمیا معامله کنید!

مارکت کپ چیست؟

در پاسخ به این سوال که مارکت کپ چیست می‌توان گفت که مارکت کپ (Market Cap) شاخصی برای اندازه‌گیری و دنبال کردن ارزش یک بازار خاص مانند بازار رمز ارزها است. از ارزش بازار به عنوان شاخص تسلط و محبوبیت ارزهای دیجیتال هم استفاده می‌شود.

به طور کلی، هرچه مارکت کپ یک رمزارز بالاتر باشد، سلطه آن در بازار بیشتر به نظر می‌رسد. به همین دلیل، Market Cap اغلب به عنوان مهمترین شاخص برای رتبه بندی رمز ارزها در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه به توضیح کامل مارکت کپ و نحوه محاسبه آن خواهیم پرداخت و تاثیر آن بر سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.

مارکت کپ چیست و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟

ارزش بازار کریپتو (Crypto Market Cap) یک روش ساده و آسان برای کشف میزان ارزشمند بودن یک ارز دیجیتال است، که می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات دقیق‌تری در مورد سرمایه‌گذاری بگیرید. در واقع سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) بود که در گذشته، برای اولین بار بررسی ارزش بازار یک کوین را، به ‌عنوان راهی برای رده‌بندی دارایی‌های رمزارز معرفی کرد.

یافتن ارزش بازار رمزارز آسان است. تمام کاری که لازم است شما انجام دهید ضرب قیمت فعلی یک کوین در تعداد کل در گردش آن است. بیایید تصور کنیم که ارزش یک آلتکوین در حال حاضر ۱۰۰ دلار است و ۲۵ میلیون توکن در گردش دارد. ضرب این دو به ما می‌گوید که ارزش بازار رمزارز مورد نظر ۲.۵ میلیارد دلار است.

چرا مارکت کپ مهم است؟

قیمت فقط یکی از راه های اندازه گیری ارزش ارزهای دیجیتال است. اغلب سرمایه گذاران برای درک بهتر و مقایسه ارزش رمزارزها، از مارکت کپ استفاده می‌کنند. این شاخص می‌تواند به عنوان یک آمار مطمئن‌تر برای مقایسه ارزهای دیجیتال نسبت به قیمت باشد. برای درک بهتر بیایید یک مثال بزنیم:

اگر ارز دیجیتال یک ۴۰۰۰۰۰ کوین در گردش داشته باشد و ارزش هر کوین آن ۱ دلار باشد، مارکت کپ آن ۴۰۰۰۰۰ دلار است. اگر ارز دیجیتال دو ۱۰۰۰۰۰ کوین در گردش داشته باشد و ارزش هر کوین آن ۲ دلار باشد، مارکت کپ آن ۲۰۰۰۰۰ دلار است. در اینجا مشاهده می‌کنید که ارز شماره دو ۲ برابر ارز یک قیمت دارد اما ارزش بازار آن نصف است.

البته این تنها روش برای مقایسه بین دو رمز ارز نیست اما می‌تواند آمار بهتری نسبت به قیمت به شما دهد. این را هم در نظر بگیرید که مارکت کپ ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات آنها می‌تواند به طرز چشمگیری تغییر کند.

چه کارهایی با مارکت کپ می‌توان انجام داد؟

مارکت کپ

مهمترین کاری که مارکت کپ انجام می‌دهد این است که به شما امکان می‌دهد ارزش کل ارز رمزنگاری شده را با ارز دیگر مقایسه کنید تا بتوانید با آگاهی بیشتری تصمیمات سرمایه گذاری را بگیرید. رمز ارزها با توجه به ارزش بازار خود به سه دسته طبقه بندی می‌شوند:

  • ارزهای دیجیتال با ارزش بازار زیاد: ارزهای مانند بیت کوین و اتریوم، که بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش بازار دارند. سرمایه‌گذاران این دسته را به عنوان سرمایه گذاری با ریسک پایین‌تر در نظر می‌گیرند زیرا سابقه رشد خوبی دارند و اغلب نقدینگی بالاتری دارند. به این معنی که حتی با خروج تعداد زیادی از افراد هم قیمت آن تاثیری زیادی نخواهد داشت.
  • ارزهای دیجیتال با ارزش بازار متوسط: در این دسته ارزش بازار بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار است و ارزهای قرار دارند که از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردارند اما ریسک بیشتری هم در مقابل دسته اول دارند.
  • ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کوچک : رمز ارزهایی هستند که کمتر از ۱ میلیارد دلار ارزش بازار دارند و بیشترین حساسیت را به نوسانات، بر اساس احساسات بازار دارند. پر ریسک‌ترین دسته برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.

تحلیل فاندامنتال چیست؟ آموزش کامل کاربردها و نحوه انجام تحلیل فاندامنتال

مارکت کپ معیار مفیدی برای مقایسه ارزش کل ارزهای رمزپایه است ، اما روندهای بازار ، ثبات ارز رمزنگاری شده و وضعیت مالی خود شما باید در هنگام سنجش خطرات هرگونه سرمایه گذاری مورد توجه قرار گیرند.

ارزش کل بازار چیست؟

ارزش کل بازار به عنوان ورودی داده‌های بازار، طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود، از جمله بیت کوین، اتریوم، تتر و … که یک نمای کامل‌تر و آنی از عملکرد بخش دارایی‌های رمزارز ارائه کند. در کوین مارکت کپ، می‌توانید جزییات مربوط به حجم معاملات را در یک دوره ۲۴ ساعته مشاهده کنید.

یکی دیگر از معیارهای مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، به ویژه درباره آلتکوین‌ها، کل ذخیره آن است. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین در عرضه خود محدودیت دارند. به این معنی که بیش از ۲۱ میلیون کوین وجود نخواهد داشت. تعداد بعضی کوین‌‌های دیگر بسیار بیشتر است.

کوین‌هایی با ذخیره کل و عرضه بیشتر، بسیار ارزان‌تر قیمت‌گذاری می‌شوند. فارغ از ارزش تکنولوژی بلاک چین آن‌ها، کمبود به عنوان یک عامل محرک در ارز دیجیتال شناخته شده است. بهترین مثال آن بیت کوین است که بالاترین قیمت خود را در تمام دوران با رقم ۶۰ هزار دلار دارد. در حالی که رکورد ریپل فقط ۳.۸۴ دلار است.

در ارزیابی مجموعه گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال موجود، باید به ارزش بازار رمزارز آن اعتماد کنید، نه به قیمت هر توکن. ممکن است وسوسه انگیز باشد که فکر کنید بیت کوین کش بهتر از XRP است زیرا ارزش هر کوین آن صدها برابر بیشتر است. اما در واقع ارزش بازار بیت کوین کش یک سوم است.

ذخایر در گردش، که تعداد کوین‌‌های در دسترس عموم را بررسی می‌کند، تنها روش برای محاسبه ارزش بازار رمزارز نیست. گزینه‌های جایگزین شامل محاسبه کل عرضه است. (با در نظر گرفتن دارایی‌هایی است که ممکن است قفل یا محفوظ باشند).

مورد دیگر حداکثر عرضه است. در اینجا، ارزش بازار رمزارز با ضرب قیمت آلتکوین در حداکثر تعداد کوین‌ ‌هایی که وجود خواهند داشت محاسبه می‌شود. (انجام این کار دشوار است. نه تنها یک عرضه با گردش بالاتر احتمالا بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد، بلکه برخی از آلتکوین‌ها محدودیت خاصی ندارند).

چرا  ارزش کل بازار کریپتو مهم است؟

سرمایه کلی بازار رمزنگاری اغلب به عنوان مبنایی برای مقایسه با سایر بخش‌ها در اقتصاد بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال ، بسیاری از تحلیلگران اغلب مارکت کپ کل بازار رمزنگاری را با ارزش بازار فلزات گران‌بها یا سهام مقایسه می‌کنند.

اما چرا آنها این کار را انجام می‌دهند؟ مهمترین دلیل شاید این باشد که با اینکار می‌تواند تخمین تقریبی از میزان رشد کل بازار کریپتو در سال‌ها و دهه‌های آینده بدست آورند.

با این حال، هیچ‌کس بهترین روش برای برآورد ارزیابی ارزهای دیجیتال و پروژه‌های بلاک چین را نمی‌داند. این مقایسه‌ها می‌تواند مفید باشد اما نباید کورکورانه به آنها اعتماد کرد. مقایسه بازارهای مختلف مالی اغلب تلاشی بیهوده است. زیرا صنایع مختلف سرمایه‌‌گذاران مختلفی را به خود جلب می‌کنند.

پس نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران بزرگ بازارهای فلزات و سهام همگی به سمت بازار رمزارزها جلب شوند زیرا ارزهای دیجیتال یک کلاس دارایی جدید است و نیازمند زمان برای نشان دادن پتانسیل خود دارد.

ارزش بازار سهام در برابر ارزش بازار ارزهای دیجیتال

Market Cap

اصطلاح ارزش بازار در اصل از بازار سهام می‌آید. برای درک نحوه عملکرد متفاوت Market Cap برای سهام و کریپتو، یک درک اساسی از نحوه عملکرد سهام لازم است. اجازه دهید یک بررسی ساده در این مورد به عمل آوریم. مالکیت سهام یک شرکت به شما سهم مالکیت می‌دهد. مالکیت به طور گسترده به معنی دو چیز است:

۱- داشتن حق در بخشی از درآمد آینده یک شرکت که به شکل سود سهام توزیع می‌شود.

۲- دریافت مقدار متناسبی از عایدی در زمانی که شرکت فروخته شود.

ارزش کل همه سهام به معنی ارزش بازار شرکت است. مارکت کپ شرکت، تخمینی از توانایی حال حاضر آن برای ایجاد درآمد و پتانسیل آن برای رشد است. درصد قابل توجهی از سهام یک شرکت توسط بنیان گذاران و دیگر سهامداران بزرگ نگهداری می‌شود.

حال در مورد ارزهای دیجیتال، بخش بزرگی از توکن‌ها توسط شرکتی که در پشت آنها است و نهنگ‌ها نگهداری می‌شود که این نهنگ‌ها توکن‌ها را در کیف پول‌های خود انبار می‌کنند. توجه داشته باشید که نهنگ‌ها سرمایه گذاران ثروتمندی هستند که از نفوذ مالی خود برای خرید مقادیر عظیمی از یک ارز دیجیتال خاص استفاده می کنند. بسیار خوب، حال این رویکرد‌ها چگونه با هم متفاوت هستند؟

به یاد داشته باشید که اکثرا سهام‌ها سود پرداخت می‌کنند. بنابراین سهامی که مالکان دارند برای آنها سود تولید می‌کند که این در واقع سهام دیگر سهامداران را به مرور تضعیف می‌کند. اما در مورد ارزهای دیجیتال این طور نیست. وقتی که نهنگی توکن‌ها را در کیف پول خود انبار می‌کند، این توکن‌ها تنها در آنجا قرار می‌گیرند. حتما داستان‌های زیادی در مورد افرادی شنیده اید که صد ها بیت کوین در کیف پول سخت افزاری خود دارند و کاملا آن را فراموش کرده اند.

اگر بخش بزرگی از موجودی قفل شود، این مسئله شدیدا نقدینگی ارز دیجیتال مورد نظر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کوین‌ها بیشتر خرج می‌شوند. برای درک این که چرا این مسئله مشکل است، اجازه دهید یک آزمایش متفکرانه انجام دهیم.

فرض کنید یک ارز دیجیتال فرضی بنام A Coin وجود دارد که تعداد کل آن ۱۰۰ میلیون کوین است. حال تصور کنید که بعضی از نهنگ‌ها ۵۰ میلیون کوین از این ارز را خریده و انبار کرده باشند. پس حالا تنها ۵۰ میلیون کوین برای ترید باقی مانده است. تصور کنید که A Coin رواج پیدا کند و مردم شروع به ترید بیشتر و بیشتر آن کنند.

در این حالت تنها ۵۰ میلیون کوین برای ترید موجود خواهد بود و این ۵۰ میلیون کوین موجود بیشتر خرج خواهند شد. بیت کوین مثال واضحی در این مورد است که ۹.۴ درصد از موجودی در حال گردش حال حاضر آن داخل ۱۱ کیف پول حبس و انبار شده است. پس چرا این قضیه مشکل ایجاد کرده است؟

خرج کردن بیش از حد منجر به سرعت دست به دست شدن بالای توکن می‌شود. این سرعت وقتی افزایش پیدا می‌کند که مردم توکن‌های خود را با سرعت بیشتری می‌فروشند. سرعت دست به دست شدن بالای توکن به معنی ارزش پایین شبکه است. از آنجا که این توکن‌ها نقدینگی پایینی دارند، ثابت سرعت افزایش پیدا می‌کند.

اگر سرعت دست به دست شدن توکن را به صورت کمی درآوریم باید آن را به صورت حجم ترید کل تقسیم بر ارزش شبکه متوسط محاسبه کنیم. بنابراین هرچه کوین بیشتر ترید شود، این سرعت نیز افزایش پیدا می کند. در نتیجه، هرچه ارزش شبکه کمتر باشد، سرعت دست به دست شدن بیشتر می‌شود.

اساسا این بدین معنی است که ارزش بازار کریپتو ممکن است بهترین استاندارد برای قضاوت در مورد ارزش یک ارز دیجیتال نباشد. همچنان که در بالا گفته شد، تفاوتی اساسی بین ارزش بازار برای سهام و ارزش بازار برای رمز ارزها موجود است. در مورد سهام، تعداد کل سهام موجود رقم بسیار دقیق تری است و به درستی توزیع مالکیت شرکت را تعریف می‌کند. در این حالت، حجم بازار استاندارد بسیار دقیقی است.

اما در مورد ارز های دیجیتال با تنها دانستن حجم بازار، نمی‌توانیم قضاوت صحیحی در مورد ارزش شرکت انجام دهیم. ما نمی‌دانیم چه تعداد از آن کوین‌ها در کیف پول‌ها محبوس شده اند و سرعت دست به دست شدن دقیق این توکن‌ها چقدر است. بدون وجود همه این استاندارد ها، ارزش بازار در واقع بهترین روش برای قضاوت در مورد ارزش واقعی یک ارز دیجیتال نیست.

آیا ارزش بازار رمزارز یک معیار مهم است؟

بحث‌های زیادی در مورد اینکه باید چه میزان به بازار ارز دیجیتال اهمیت داده شود، وجود دارد. برخی از منتقدان ادعا می‌کنند که این میراث ناخواسته بازار سهام است که منجر به تصمیمات اشتباه در سرمایه‌گذاری و ایجاد سطح قابل توجهی از ترس و طمع می‌شود.

با این حال، ارزش بازار رمزارز می‌تواند به ما نگاهی مبتنی بر واقعیت به نحوه عملکرد آلتکوین‌ها ارائه دهد، یک منبع بی‌طرف که به دور از شبکه‌های اجتماعی است. این کار به شما کمک می‌کند تا در لحظه تصمیمات آگاهانه بگیرید آن هم در زمانی که تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حال شتاب‌ گرفتن هستند. 

حال این سوال پیش می آید که دقیقا چگونه باید پولی را که به سختی بدست آورده اید در ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنید؟ همچنان که گفته شد، سه دسته کریپتو موجود می باشند: حجم بازار بزرگ، حجم بازار متوسط و حجم بازار کوچک. این دسته ها ممکن است همزمان با یکدیگر رشد نکنند.

این یعنی که ممکن است کریپتو‌های با حجم بازار متوسط زمانی رشد کنند که کریپتو های با حجم بازار بزرگ در حال افول باشند. بنابراین منطقی آن است که پورتفویی داشته باشیم که متنوع باشد و ترکیب خوبی از همه این سه دسته داشته باشد. از مزیت های یک پورتفوی متنوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقلیل ریسک: یک پورتفوی متنوع که شامل هر سه طبقه ذکر شده باشد، تا آنجا که ممکن است ریسک را کاهش خواهد داد.
  • استفاده از همه طبقه‌ها: در این حالت، شما از مزیت داشتن دارایی هایی از همه طبقه ها برخوردار هستید. در نظر داشته باشید که اگرچه متنوع سازی ریسک را کاهش می‌دهد اما آن را به کلی از میان برنمی‌دارد. ما مشاور مالی نیستیم و قبل از سرمایه گذاری لازم است که تحقیق و بررسی‌های خود را انجام دهید.

تاثیر فاکتورهای مارکت کپ و عرضه دارایی بر قیمت

دارایی‌های کریپتویی اغلب دارای حداکثر کوین موجود است که در کد آن از قبل تعیین می‌شود. عرضه در دسترس هر دارایی به طور مداوم از طریق اشکال مختلف اعتبارسنجی شبکه بلاک چین رشد می کند، یعنی ماینینگ یا استیکینگ، تا زمانی که آن دارایی به حداکثر موجودی برسد.

تعداد یک کوین یا توکن می‌تواند تا بیشینه مقدار در نظر گرفته شده برای آن افزایش یابد. پس از آن دیگر هیچ کوین و توکنی در بازار عرضه نخواهد شد. تفاوت بین عرضه کل و حداکثر عرضه چیست؟ هنریك ارهارت (Henrique Erhardt) در این زمینه معتقد است:

كل عرضه به تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی اطلاق می‌شود كه هم اكنون موجود و یا در گردش هستند یا به طریقی قفل شده‌اند. این مفهوم مجموع کوین‌هایی است که پیش از این ماین شده‌ یا عرضه شده اند، منهای کل کوین‌هایی که سوزانده شده یا از بین رفته‌اند.

در همین حال حداکثر عرضه، عرضه کل دارایی یا به طور خاص مقدار کل کوین‌ها یا توکن‌هایی است که می‌توانند تولید شوند. این یعنی اینکه با رسیدن به حداکثر عرضه دیگر راهی برای تولید کوین یا توکن وجود ندارد. مثلا در مورد بیت کوین، زمانی که ۲۱ میلیون کوین BTC استخراج شود، دیگر هیچ کوین جدیدی در بازار عرضه نخواهد شد و مقدار ثابت باقی می‌ماند.

درک مفهوم مارکت کپ در رابطه با قیمت یک دارایی خاص مهم است و به شما این امکان را می‌دهد که فضای ارز دیجیتال را واقع بینانه‌تر ارزیابی کنید. ممکن است قیمت یک بیت کوین را خیلی گران ببینید و بلافاصله تمرکز خود را به سمت چیزی ارزان‌تر تغییر دهید.

اطلاعات زیادی برای سرمایه گذاری در عرصه ارز دیجیتال استفاده می‌شود. دارایی‌ها در موارد استفاده، میزان پذیرش، پتانسیل سود و ریسک‌های مرتبط با آنها متفاوت هستند. مشاهده هر دارایی با توجه به مارکت کپ، قیمت و عرضه خاص آن به ارزیابی بازار کمک می‌کند.

پرسش و پاسخ

تفاوت بین عرضه در گردش، کل عرضه و حداکثر عرضه کوین‌ها چیست؟

عرضه در گردش تعداد کوین‌های بازار که در اختیار عموم است، را نشان می‌دهد. کل عرضه تعداد کل کوین‌های موجود تا این لحظه است و حداکثر عرضه، تعداد کل کوین‌هایی است که در طول عمر آن رمز ارز قرار است عرضه شود.

فرمول محاسبه مارکت کپ چیست؟

مارکت کپ = تعداد کوین‌های در گردش * قیمت کوین

چرا در تعیین ارزش بازار به جای عرضه کل ، از عرضه در گردش استفاده می‌شود؟

عرضه در گردش معیار بسیار بهتری برای تعیین ارزش بازار است. زیرا کوین‌هایی که قفل شده‌اند، رزرو شده‌‌اند یا نمی‌توانند در بازار عمومی فروخته شوند، کوین‌هایی هستند که بر قیمت تأثیر نمی‌گذارند و بنابراین نباید که بر ارزش بازار نیز تأثیر بگذارد.

نتیجه‌گیری

در حالی که حجم بازار استاندارد خوبی برای حدس زدن ارزش یک ارز دیجیتال است اما عوامل دیگری هم وجود دارند که باید در نظر گرفت. اگر قصد سرمایه گذاری دارید، به یاد داشته باشید که ارزش بازار تنها یکی از ابزار های موجود است. شما باید دقیقا پروژه‌هایی را که به آنها علاقه دارید مورد تحقیق قرار دهید و دانشی کامل در مورد احتمال رشد آنها به دست آورید. تنها دانستن مارکت کپ کافی نیست و تصویری محدود را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سعی کردیم در این مقاله نگاهی عمیق به مفهوم ارزش بازار بی‌اندازیم و به طور مفصل درباره اینکه مارکت کپ چیست توضیح دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسکرول به بالا
صرافی سیمیا می‌خواهیم اعلان‌هایی را برای آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌ها به شما نشان دهیم.
رد کردن اعلان ها
اجازه دادن به اعلان‌ها